thoralf

STATSMINISTER LÖFVENS FALSKA PÅSTÅENDE

Av Thoralf Alfsson - 2018-12-10 21:17

I eftermiddag tittade jag på statsminister Stefan Löfvens presskonferens. Statsministern verkade inte speciellt besviken på att förhandlingarna med Lööf och Björklund misslyckades. Men jag reagerade på en sak i statsministerns inledning av presskonferensen. Stefan Löfven sa följande.


”Arbetslösheten har sjunkit kraftigt i vårt land. Sysselsättningen är ledande i Europa.”


Att arbetslösheten har sjunkit kraftigt i vårt land är ett riktigt falskt påstående. Jag skulle till och med påstå att det är en regn lögn om man granskar statistiken i sömmarna. Så sent som under helgen gick jag igenom arbetsmarknadsstatistiken på riksnivå och jag har därför bra koll på siffrorna. Jag hade i vilket fall som helst tänkt följa upp befolkningsstatistiken som jag skrev om i gårdagens blogginlägg med just arbetslöshetssiffrorna idag. Nu kan jag passa på och visa hur falsk Stefan Löfven är.


Här kommer verkligheten.


 


Var är den kraftigt minskade arbetslösheten? Stefan Löfven tillträdde som statsminister i september 2014 och lovade då halverad arbetslöshet och Europas lägsta arbetslöshet. Du kan knappt se någon minskning av arbetslösheten sedan september 2014. Den har minskat med runt 25 000 personer sedan Löfvens fagra löfte. Men då skall man också komma ihåg följande.


Under mandatperioden har Löfvens regering med Ylva Johansson som arbetsmarknadsminister hittat på nya ”låtsasjobb”. 2016 infördes så kallade ”extra tjänster”, 2017 infördes så kallade ”moderna beredskapsjobb” och under 2018 infördes så kallade ”introduktionsjobb”. Hur många har anställts inom dessa kategorier?


Hör och häpna ca 26 000 personer.

 

 


Extra tjänster och moderna beredskaps ersätts till 100 procent av staten och introduktionsjobben med 80 procent av staten + pengar för handledning så att det mer eller mindre motsvarar 100 procent även där.


I min värld och i min verklighet har antalet arbetslösa inte minskat något alls sedan 2014 eller ytterst marginellt. Stefan Löfven står på presskonferensen och berättas sagor för det svenska folket. Och hela journalistkåren sväljer det med hull och hår, utan en blinkning!


Jag tror mina läsare även finner det intressant att se arbetslöshetssiffrorna uppdelade på inrikes födda och utrikes födda. Det förekommer inte särskilt ofta i svensk media, om det förekommer överhuvudtaget. Det är sannolikt tabu.


 


Inrikes födda minskar men utrikes födda ökar i antalet år efter år. Grattis svenska skattebetalare.


Vem tror mina läsare får dessa nya subventionerade anställningar? Extra tjänster, moderna beredskapsjobb och introduktionsjobb? Jag tror ni kan gissa rätt även där.


 


Cirka 80 procent av dessa "låtsasjobb" går till personer som är utrikes födda.


Sedan får vi heller inte glömma ”Nystartsjobb” som i väldigt stor utsträckning går till personer som är utrikes födda.


 


Det ser ut som svenskar diskrimineras av Arbetsförmedlingen. Jag kan inte komma ifrån den känslan när jag betraktar all statistik.

 

Grattis Sverige. Alla förstår säkert vem Arbetsförmedlingen är till för och vem eller vilka som prioriteras.

 

PS

Är du intresserad av befolkningsutvecklingen och abetslöshetsstatistik i din egen kommun kan du kontakta mig på mejl.

thoralf.alfsson@telia.com


Min blogg finns nu också på wordpress.


thoralfsblogg.wordpress.com


Kommer köra dem parallellt de kommande veckorna. För att se vilka som är fördelar och nackdelar med wordpress.

Via Wordpress är det lätt att dela mina blogginlägg på sociala medier som Facebook, Twitter o.s.v

 



 
 
Ingen bild

Tobbe S

10 december 2018 22:11

Löfvén är inte statsminister. Han blev avsatt av en riksdagsmajoritet och man kan inte ens kalla honom för t f statsminister. Han är ledare för en expeditionsministär och ingenting annat.

 
Ingen bild

Nisse

10 december 2018 22:35

Tur du finns Thoralf. Hur annars skulle sånt här komma fram ?
Sen att media inte kollar upp vad politikerna uttalar sig om i sådana här fall är bedrövligt.
Hur kan man ostraffat få stå och dra direkta osanningar för svenska folket ?
Det borde vara straffbart.

 
Ingen bild

calle

10 december 2018 22:50

kanske lika bra att dom hjärntvättade dumsvenskarna får fortsätta tro på sagor och lögner. förstå vilket kaos det skulle bli om 10 miljoner personer förstår vad verkligheten kommer ge!

Sverige kommer ju bli som Kongo i statsskick!

 
Ingen bild

Pekka

10 december 2018 22:59

Annie Lööf borde söka jobb på Dramaten! Fy fan vilken fars! Sverige är ett mycket tragiskt land!

 
Ingen bild

Lena1

10 december 2018 23:14

"Grattis Sverige. Alla förstår säkert vem Arbetsförmedlingen är till för och vem eller vilka som prioriteras".

Ingen kan skriva under mer än mig om detta, Thoralf, så j-vla nedrigt som man blir behandlad. Jag har ett bra CV och kan tala för mig, de 6 olika handläggare jag haft under 4 år har hyfs nog för att le och se ut som de bryr sig, men det är helt falskt. De bryr sig intet.

Har även noterat att under de 2 sista åren så har det blivit ovanligt "svart" på AF, inte endast arbetssökare utan även de som står bakom kontorsborden, det spelar ingen roll hur dålig svenska de talar, de får jobbet FÖRE en svensk med ett bra CV. Det är ren o skär diskriminering! De är verkligen rasister!

 
Ingen bild

Erik

11 december 2018 00:01

Arbetsförmedlingen prioriterar utrikes födda och de gör de ingen hemlighet av när man besök er dem. De har de sagt rakt ut till mig.

"Du har ju inget konstigt efternamn, du borde få jobb utan svårigheter."

Tyvärr går enkla jobb till invandrare idag.

 
Ingen bild

Björn

11 december 2018 00:36

Läste idag att 19 av 21 landsting var konkursmässiga! Kan man ju undra hur det kan komma sig.
Månne det vara elefanten i rummet som drar pengar?

 
Ingen bild

Pepparholm

11 december 2018 07:31

Jag lyssnade förstrött till talet av ordföranden i Nobelstiftelsen Carl-Henrik Heldin som enligt seden strödde hyllningsfloskler. När han som alla makthavare även kom in på klimathotet och utan att nämna namn kritiserade Donald Trump så stängde jag av.

I alla sammanhang, från Nobelprisceremonin till Vinterstudion i SVT, så måste man ha med klimatet. Bedrövligt, undfallande och löjligt.

 
Ingen bild

Quo Vadis

11 december 2018 08:52

Du är en klippa på statistik Thoralf! Heja Thoralf, heja Calmarpartiet! :-)

 
Ingen bild

Skatt

11 december 2018 09:03

Lena 1. Du ligger i lä.
Jag har gått igenom 8 st af förmed 6 st var av utländsk härkomst.
Dom kan jag kalla rasister utan att skämmas, de du!!!!!!!!!!!!!

 
Ingen bild

Lars

11 december 2018 09:20

Att politiker som Löven inte talar sanning beror på att "journalisterna" inte ifrågasätter påståenden. Antingen ids de inte, eller närmare sanningen har de inte läst på, saknar kompetens eller av politiska skäl undanhåller allmänheten.

 
Ingen bild

Tony

11 december 2018 10:47

Inte konstigt alls att Statsministern Ljuger om saker, det har han ju gjort konstant i fyra år utan att skämmas, och att han kan göra det beror ju till stor del på att han inte granskas av vår förfallna media kår.

 
Ingen bild

Thor

11 december 2018 10:47

Visst diskrimineras svenskar beträffande de s.k Nystartsjobben och allt vad de kallas. Det ligger i makthavarnas intresse att både få ner den redovisade siffran för arbetslösa utrikes födda och att bibehålla eller till och med öka siffran för svenskar. Då går det ju att säga ”titta här, det är minsann 250 000 svenskfödda som också är arbetslösa, de är inte lika kompetenta som asylanterna” .

Vämjeligt är bara förnamnet.

 
Ingen bild

Tony

11 december 2018 10:59

Stefan Löfven leder ju en Expeditions ministär vilket rimligt vis borde betyda att hantera löpande ärende, kan det ens vara lgligt möjligt att dom då får skriva på ett så pass stort och för landet viktigt avtal som global Compakt?

 
Ingen bild

SM811

11 december 2018 11:11

Mycket bra Thoralf.
Att Stefan är en lögnhals är utom all tvivel.

 
Ingen bild

joffe

11 december 2018 11:48

Thoralf du är en helt formidable kunnig sälle på många områden. Jag har alltid beundrat dig på avstånd från Australien och jag kan fortfarande inte begripa varför du utsätts för alla dessa anklagelser för än det ena eller andra. Du är ärligheten själv och fylld av kunskap som borde användas i riksdagssammanhang. Julhälsninar från vännen downunderJoffe

Thoralf Alfsson

11 december 2018 11:56

Tack Joffe.

Jag undrar faktiskt själv vad partiet sysslar med. Det är värre än ni förstår men det återkommer jag till på bloggen när tiden är mogen.

Jag skulle behöva lite av er sol och värme nu för att lätta upp min nedstämdhet.

 
Ingen bild

Robban

11 december 2018 12:01

En sosse har lögn och svek i blodet!
Det finns ju faktiskt en anledning till ordspråket om sossarnas tionde budord!
"Du skall icke stjäla mer än du orkar bära"!
Aktivt bedriver de en politik som kraftigt missgynnar de som de påstår sig företräda!
Löfven senaste vansinne, var att underteckna FNs migrationsavtal som ingen vet hur det kommer att påverka oss, utom att det inte blir någon positiv påverkan!
Löfven, Reinfeldt mf skulle låsas in för evigt med tanke på de brott de begått mot sin uppdragsgivare, det svenska folket!

 
Ingen bild

Bajen666

11 december 2018 12:06

Jag är inte nedstämd...jag är fly förbannad på detta parti som jag fått ovänner på grund av, plus att jag raggat röster i flera år.

Måste vara skönt att sitta i Australien och slippa det sjuka Sverige, Joffe stanna där du är, kanske ett besök går för sig...du kan ju alltid åka hem igen..:-)

 
Ingen bild

SM811

11 december 2018 12:13

Lite om din nya sida. Jag tycker att den är black. Jag vill ha mer kontrast i text och lite mer färger så som du har här till höger.
Denna sidan visar text mycket bättre.

 
Ingen bild

Papi

11 december 2018 12:49

http://www.barometern.se/sport/massiv-kff-kritik-pa-natet-imponerande-i-sin-dumhet

Hela havet stormar i Kalmar?

 
Ingen bild

Lille Skutt

11 december 2018 13:30

Det märkliga var att avtalet mellan de fyra var påskrivet och klart när Annie plötsligt drog sig ur regeringsförhandlingarna. Fick hon order av Bilderberg? Annie har ju stort mandat i partiet. Idag går C ut och säger att S och M ska avstå statsministerposten. Detta var enbart ett spel av C, som aldrig tänkt sig släppa fram Löfven ändå. Det ska enbart framstå som att de är samarbetsvilliga och "gjort allt".

Genomskinligt!

 
Ingen bild

Rufus

11 december 2018 13:35

Finns ingen större lögnare och mytoman än Annie Rööf. Stefan ligger bra i lä där!

 
Ingen bild

Pretty Boy Floyd

11 december 2018 14:33

Förstår inte Annie Lööf att hennes kategoriska nej till SD är orsaken till låsningen.
Om hon bara visar normalt hyfs och säger hej till Jimmie kommer Sverige snabbt att ha en regering.
Men hon skyller på alla andra.

 
Ingen bild

Petter

11 december 2018 15:18

Lööf säger nej till allt. Hennes mål är att bli statsminister själv.

 
Ingen bild

O´ Hyra

11 december 2018 15:58

Och så har vi Halloween-spöket M. Wallström
som vägrar att svara på frågor om vapenexport.

Väldigt kusligt att hon kan ha en ministerpost,
men förresten: vi har ju löfven...

 
Ingen bild

Hasse Pannband

11 december 2018 16:16

"Vi har många döda som försöker fly."
https://www.youtube.com/watch?v=_AJsinNjrKA

Denna nolla måste bort!

 
Ingen bild

Uppgiven

11 december 2018 16:48

Om man ska sammanfatta den så kallade "etablerade" politiken i ett ord så får det bli:
Förakt.
Enda trösten är att varelserna som förstör vårt land säkert får betala för sina synder någon gång.

 
Ingen bild

Cosmik Debris

11 december 2018 17:14

Anna Ekelund Nachman lyckas med konststycket att skriva en krönika om att otryggheten i Sverige ökar, utan att närma sig pudelns kärna. Imponerande!!

Pudelns kärna är somalier, araber och muslimer. Det är inte svenskar som våldtar, rånar, misshandlar, spränger handgranater och plundrar statskassan.

Det är avskyvärda "människor" från Afrika och Mellanöstern.


Alla lika övergivna när otryggheten sprider sig
https://tinyurl.com/y7pfamok
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/alla-lika-overgivna-nar-otryggheten-sprider-sig-25265

 
Ingen bild

Martin Kirschberg

11 december 2018 17:29

Snäll Thoralf. Du skämmer ut vårt parti med dina fördomar mot muslimer.

Thoralf Alfsson

11 december 2018 17:48

Jag är övertygad om att Martin Kirchberg kan stava sitt namn korrekt!

 
Ingen bild

Von Kätting

11 december 2018 18:09

Till slipsnisse Martin

En stor anledning till att folk lämnar SD är du.
En man utan mod eller vision.
Han om någon borde bli utesluten.

Rättsstaten kommer att falla samman då bristen på poliser gör att man inte längre kan upprätthålla lagen. Polisen kommer med tiden att bli mångkulturell och enskilda polismän kommer att favorisera den egna etniska gruppen vilket kommer att leda till svår korruption och en bristande tilltro till polisen.

Samtidigt sänker man kraven på de som vill bli poliser så i framtiden har vi en poliskår bestående av skjutglada killar med ett medel-IQ på 65 från världens alla hörn. Inga kvinnor kommer att vilja bli poliser i framtidens Sverige.

För att hålla samman ett samhälle som det som håller på att växa fram i Sverige (ett nordiskt Balkan) fordras det ren diktatur med en stark ledare och totalitära lagar.

Många av dem som kommit till Sverige förstår bara maktspråket, logiskt resonemang biter inte på dem och speciellt inte om det inte förankras i deras religion. Islam och islamiseringen är det största hotet mot alla andra medborgare i Sverige, både kristna, judar och ateister.

Den som inte begriper detta har tagit på sig de politiskt korrekta skygglapparna och vägrar se verkligheten sådan den är."

 
Ingen bild

Pepparholm

11 december 2018 18:20

Det är sorgligt när det som man trott på för ett bättre Sverige för sina barn genom SD börjar krackelera. Det finns nu otrevliga signaler som uppfattas även av en väljare som inte är insider. Signaler som uppfattas till och med i Australien. Nu är det dags att rensa luften.

Alla begriper att det till ett nytt parti kan komma egoistiska lycksökare som har en otrevlig bakgrund och vissa med särskilda vänskapsband. Det kan i extrema fall behöva städas. Men att utesluta någon med ett berömligt CV och som är lojal till partiprogrammet är inte värdigt det parti som jag vill rösta på.

En duktig person har även vissa svagheter. Jag begär att det ska vara tillåtet att hävda olika synpunkter även offentligt innan beslut är taget. Vi är människor och inte robotar. Allt annat är kommunism och diktatur. Elitpartier var förr bruna.

Jag hoppas att SD omgående tillsätter en från tidigare mannamån oberoende grupp som ser över medlemspolitiken och som och kräver rättelser där så är befogat. Klart före extraval så vi väljare vet vad som gäller.


 
Ingen bild

Didrik

11 december 2018 18:30

Martim Kirsberg

Vårt parti ? Har du inte fattat att somliga är uteslutna?

 
Ingen bild

Överste Senap

11 december 2018 18:46

Snälla Martin, du skämmer ut SD med din okunskap.

 
Ingen bild

joffe

12 december 2018 03:57

Tack bajen 666 för dina vänliga ord att stanna i Australien. Det fortsätter jag göra efter att bott här i 36 år. Jag kom hit efter att jobbat i världen och 20 år på svensk TV. Det räckte. Gjorde mitt definitivt sista Sverigebesök för 11 år sen och blev ivägskrämd... Tack för mig och lycka till det behöver ni...

 
Ingen bild

Putte

12 december 2018 05:32

Är det verkligen någon som är så lättlurad att man tror att "Martin Kirschberg" verkligen är den ha utgör sig vara? Läs Thoralfs svar till honom.

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Skapa flashcards